دریچه سقفی

ساخت انواع دریچه هوا|کانال سازی| فلاشینگ پشت بام

دریچه سقفی

۹ بازديد

در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از دریچه های تنظیم هوا به نام دریچه سقفی را معرفی کنیم.

  اگر بخواهیم توضیح کلی راجع به این نوع دریچه بگوییم، جهت کنترل مسیر هوا و جلوگیری از آشفتگی هوا در خروجی کانال رفت و همچنین ورودی کانال برگشت مورد استفاده قرار می گیرد. به دریچه هایی که از طریق سقف هوا رسانی می کنند دریچه های سقفی گفته می شود. از لحاظ ظاهری شکل هندسی این محصول می تواند چهارگوش، گرد و تایلی باشد.

این نوع دریچه نیز برای هوای رفت سیستم های هواساز، ایرواشر، زنت و کولر آبی قابل استفاده می باشد، اما به صورت نصب زیر سقف. دریچه سقفی نیز بیشتر به صورت دمپردار به کار برده می شود.

برای کانال هایی که به شکل افقی در سقف ساختمان ها تعبیه می شوند و دهانه انشعاب نیز به واسطه سقف کاذب خارج می شوند از دریچه سقفی هوا استفاده می شود.

همواره توصیه می شود پشت دریچه های هوای برگشت فیلتر نصب شود تا در جمع کردن گرد و غبار هوا کمک شایانی کند.

انواع گوناگون دریچه تنظیم هوا سقفی

این نوع دریچه تنظیم هوا در مدل های:

  • چهار گوش یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه
  • گرد
  • مشبک
  • و خورشیدی

قابل طراحی و ساخت می باشد.

دریچه سقفی
دریچه سقفی

این نوع دریچه تنظیم هوا سقفی ثابت به راحتی بر روی کانال چهار گوش و یا توسط یک تبدیل روی کانال گرد قابل نصب و تعبیه می باشد. در این نوع دریچه ها میزان بسیار وسیع پخش و توزیع هوا در فضای مورد استفاده باعث می شود تا میزان دما با سرعت بسیار بالایی به حد مطلوب برسد. همچنین متناسب با جهت پره ها در این نوع دریچه ها، هوا با سرعت مناسب به سطح می رسد.

دریچه سقفی چهار گوش

دریچه سقفی چهار گوش ثابت دمپردار و بدون دمپر تنظیم هوا به جهت کاربرد های مناسب در صنعت تهویه مطبوع برای نصب در سقف طراحی شده اند. این دریچه ها برای هوای رفت و برگشت و تخلیه قابل استفاده می باشد. که چرخش جریان یکنواخت هوا را به صورت افقی توسط پره های متوالی هم مرکز صورت می گیرد. این پره ها می توانند هوا را در جهت های یک الی چهار طرف پخش می کند.

برای کانال هایی که به صورت افقی در سقف تعبیه و دهانه انشعاب نیز از طریق سقف کاذب خارج می شوند از دریچه های سقفی چهارگوش می توان استفاده کرد. که متشکل از انواع سقفی یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه و همچنین مشبک و خورشیدی می شود. 

دریچه سقفی چهار طرفه

این نوع دریچه از پرکاربردترین دریچه های سقفی می باشد. بنا به ساختار متقارن خود باعث تهویه هوا به کلیه جهات دریچه خواهد شد. دریچه سقفی چهار طرفه هم می تواند به منظور دمش و همچنین مکش هوا به کار برده شود. دریچه سقفی چهار طرفه که جهت مکش به کار برده می شود معمولاً نیاز به دمپر ندارد.

دریچه سقفی چهار طرفه هم می تواند به صورت مستقل بر روی سقف تعبیه و نصب شود و هم می تواند بر محل حفره تایل های سقف کاذب نصب و تعبیه شود. دریچه سقفی چهار طرفه حتماً باید توسط یک باکس رابط یا طوقه ای به مسیر اصلی هوا وصل شود.

دریچه سقفی سه طرفه

این نوع دریچه سقفی با ساختار پره های داخلی (U) شکل موجب پرتاب هوا به سه جهت مختلف می شود.

دریچه سقفی دو طرفه

دریچه سقفی کنجی دو طرفه همان طور که از نامش مشخص است با پره های قائم به یکدیگر طراحی شده و به صورت L شکل باعث هدایت هوا به جهات خاص می شود.

دریچه سقفی یک طرفه

دریچه سقفی یک طرفه به مظور هدایت هوای ورودی از سقف به یک مسیر خاص قابل استفاده می باشد، یعنی دریچه سقفی یک طرفه با پره های اریب، هوای خروجی از دهانه انشعاب کانال را عموماً به یک مسیر خاص هدایت می کند.

دریچه سقفی
دریچه سقفی چهار گوش

مصارف این نوع دریچه

  • هوای رفت با الگوی توزیع هوای دیفیوزری کلیه دستگاه های تهویه مطبوع (داکت اسپلیت، فن کویل، هوا ساز و …)
  • زیر سقف
  • در ارتفاع های نسبتاً بلند و سالن های بزرگ

قابلیت های دریچه های سقفی

  • تولید در رنگ های مختلف سفید، کرم، استخوانی، قهوه ای، طوسی و … که با توجه به نیاز مشتریان قابل طراحی و ساخت می باشد.
  • قابلیت تنظیم جهت هوای رفت و برگشت را دارا می باشد.
  • قابل تولید از جنس آهن و آلومینیوم (ضد زنگ) می باشد.
  • دارای پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک می باشد.

تجهیزات جانبی

  • دمپر مخفی پشت گالوانیزه
  • اتصال کانال فلکسیبل
  • تبدیل گرد به چهارگوش
سخن آخر

ما سعی کردیم در این مقاله نکات کاربردی دریچه های سقفی که در هنگام انتخاب به شما کمک می کنند را بررسی کنیم. شما می توانید جهت اطلاع از جزئیات و خرید انواع دریچه های سقفی و تنظیم هوا با کارشناسان ما در پرو تهویه در ارتباط باشید.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.